mandag den 26. november 2012

Sikke et søndagsvejr.

Fy for et vejr i dag. Det var ellers nogenlunde i formiddags - jeg var lige i Brugsen for at hente et par småting, som jeg stod og manglede. Bl.a. hel kanel - familien skulle komme til Gløgg og æbleskiver.

Lige som jeg kom hjem - startede det med at regne - og det har det så gjort hele dagen - uden ophold.

Så det var helt perfekt med den varme Gløgg og æbleskiverne. Det var helt hyggeligt, at gå og forberede gløggen, eller rødvins-punch, som det egentlig hedder - det som jeg laver - uhm, det smager bare godt.

Man koger en lage af:

250 g sukker
2½ dl. vand.
1 stk. hel kanel
6 hele nelliker
Skallen af 1 appelsin
Skallen af 1 citron

Derefter tilsætter man:

2 fl. rødvin, tør.
siet saft af 1-2 appelsiner
siet saft af 1 citron
samt rom efter smag.

Denne portion er nok til 6-8 personer.

Egentlig koger man lagen, dagen i forvejen, og lader den stå og trække - men det nåede jeg ikke i går - den blev nu rigtig god alligevel.

Så serverer jeg rosiner og smuttede mandler ved siden af - så kan man selv komme dem i punchen - jeg synes nemlig den smager bedre uden.

Lagen til rødvins-punchen

Julevinen blev også lavet i dag

Man kan få meget tid til at gå med sådan en kasse

Man kan også stå på hovedet i den

Det er lidt hyggeligt med farmors nisser - selv om det måske er lidt tidligt.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Lørdag den 13.4.2024

 Så blev det lørdag og jeg er hjemme i mit hus alene. Henning havde nogle ting som skulle klares og det er egentlig ganske rart med en weeke...