mandag den 26. november 2012

Nyt udseende


Jeg trænger til lidt forandring her på bloggen - et nyt udseende er altid hyggeligt. Det skulle have været noget med vinter og jul - men det kunne jeg ikke rigtig finde ud af - og blå er jo min yndlingsfarve - så det bliver sådan - indtil jeg finder på noget andet.




For et par dage siden, gik jeg igang med at lave en surdej - er rigtig træt af køberugbrød og melblandinger - så nu er tiden inde til at gå i gang med at lave mit helt eget rugbrød.

I dag var surdejen rigtig levende og jeg har allerede lavet min første blanding.

Surdejen udrøres i:

1.5 l lunkent vand
6 tsk. salt
600 g skårne rugkerner
450 g rugmel
450 g hvedemel

Dejen tildækkes og hæver lunt 12 - 24 timer.

Herefter tilsættes:

½ l lunkent vand
ca. 1 kg. rugmel

Nu er det så spændende om projektet lykkes - men jeg er optimist - jeg har nemlig bagt det rugbrød mange gange - det var en nødvendighed, da vi boede i Grønland. Deroppe kunne man dengang nemlig ikke købe noget ordentligt rugbrød.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Lørdag den 13.4.2024

 Så blev det lørdag og jeg er hjemme i mit hus alene. Henning havde nogle ting som skulle klares og det er egentlig ganske rart med en weeke...