mandag den 23. januar 2012

Hvad spiser man sådan en mandag aften?

Somme tider kan det være småt med inspiration til aftensmaden.

Jeg var lidt tom for ideer, men vi havde nogle frikadeller i fryseren, og de måtte holde for. Så var der bare det med tilbehør - jeg kom i tanker om Ris-pilaff - jeg elsker Ris-pilaff - og det var ret længe siden, vi sidst havde spist lige netop det.

Jeg har en opskrift, som jeg for laaaang tid siden fandt i et "Alt for Damerne", og den har jeg haft rigtig meget glæde af. Oprindelig var pilaffen beregnet som tilbehør til laksefileter - og det har jeg også brugt mange gange - det er meget lækkert - men til en gang frikadeller, er det sørme heller ikke så ringe, skulle jeg hilse og sige.

Nu er det sådan, at det var først efter vi havde spist, at jeg kom til at tænke på at skrive om denne ret  - så derfor er der ingen billede. Det må vente til en anden gang.

Iøvrigt er Ris-pilaff også en ret som mit barnebarn, Anton, på ligesnart 3 år, elsker.




Ris-pilaff

Olie
1 spsk. karry
½ lille rødløg (eller et andet løg)
2 spsk. rosiner
300 g basmati-ris
5 dl vand
1 tsk. salt.

Kom olie i en gryde og sautér karry, løg og rosiner i ca. 5 min. Tilsæt risene, rør rundt
og lad sautere i 5 min. Tilsæt vand og salt og lad det simre i 10 min. under låg.
Sluk for varmen og lad risene stå under låg, til de skal spises.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Mandag den 6. maj 2024

 Så er der igen gået et stykke tid siden sidst.  Der har været så meget og vi har fuld fart på. Ude hos Henning har vi malet og lavet om på ...