lørdag den 23. juni 2012

Så er det lige snart Sankthans

Jeg sidder og kikker på opskrifter, har fået opgaven at lave dessert til i aften.

Min Sankthans aften skal fejres sammen med en del af familien. Vi skal grille hos Jesper og Ruta, og det plejer at være fantastisk, skulle jeg hilse og sige. De er rigtig gode til at lave mad, både inde og ude. Jesper elsker at have gang i grillen og han er virkelig god til det.

Jeg er lidt i tvivl om hvad jeg skal lave. De fleste gange vender jeg tilbage til min basisopskrift på nøddetærten, den er nem og er altid en succes:

125 g malede hasselnødder eller mandler evt. ½ af hvert
125 g sukker
3 æggehvider

Mal nødder/mandler i blender.
Pisk hviderne stive.
Bland de malede nødder/mandler med sukker, og vend det forsigtigt i de stiftpiskede hvider.
Bages i en springform/tærteform m/løs bund, i ca. 25-30 min. ved 200 grader.

Når bunden er afkølet, overtrækker jeg den med chokolade, så kan den dynges op med forskellige bær, afhængig af årstiden. Chokoladen gør at bunden ikke bliver snasket.

Server med en god vaniljeis, eller creme fraice - afhængig hvad man kan li'.

Det bliver nok den gode gamle afprøvede opskrift, så må jeg lige se hvilke bær der skal på - det bliver nok danske jordbær.


God Sankthans aften til jer alle!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Mandag den 6. maj 2024

 Så er der igen gået et stykke tid siden sidst.  Der har været så meget og vi har fuld fart på. Ude hos Henning har vi malet og lavet om på ...